Konference: Udstillingens
politik & poetik

  • Dato
    Torsdag 23. februar
  • Tid
    Kl. 09:00 - 17:00
  • Sted
    Koncertsal
  • Pris
    Kr. 250-600

Aarhus Universitet og Louisiana byder velkommen til to dage (23. & 24. februar 2023) med debat, dialog og forskningsudveksling på konferencen 'Udstillingens politik og poetik: Genforhandlinger af kunstmuseets rolle gennem udstillinger'.

2-dages konference 23. & 24. februar 2023.

KØB BILLET

Forståelsen af kunstmuseet som offentlig institution er under radikal forandring, og på konferencen vil en række danske og internationale forskere, kuratorer, kritikere, museumsdirektører og kunstnere undersøge og diskutere udstillingens rolle i et nyt museumslandskab. Konferencens hovedtalere tæller Nora Sternfeld, Yvette Mutumba, James Voorhies og Kirsten Astrup & Maria Bordorff.

Internationale bevægelser som #MeToo og Black Lives Matter, afkoloniseringsaktioner og globale klimaprotester har i de senere år gjort museet som institution til genstand for øget, kritisk opmærksomhed, der fordrer selvransagelse. Et konkret og aktuelt eksempel på, at (selv)forståelsen af museet er under forandring, er ICOM’s (International Council of Museums) nye museumsdefinition fra august 2022. Definitionen af, hvad der konstituerer et museum, afviger fra den tidligere forståelse på afgørende punkter. Det gælder blandt andet parametre som diversitet, bæredygtighed og en etisk informeret museumspraksis, som alle er områder, der vægter langt tungere end i den tidligere museumsdefinition.

Siden 1960’erne er kunstmuseer i stigende grad blevet mødt med kritik af kontrasten mellem deres selvbillede som offentlige og demokratiske institutioner og de magtstrukturer – det være sig køns-, race- og klassemæssige – der historisk set også har gennemsyret dem. Det er til gengæld relativt nyt, at museerne selv er begyndt at bruge deres kulturelle autoritet til at udfordre og genforhandle deres egne institutionelle strukturer. Her fungerer udstillingen som en af de vigtigste arenaer, hvor kritikken og diskussionen omkring kunstmuseet som offentlig institution pågår.

De helt centrale spørgsmål, som konferencen under overskriften Udstillingens politik og poetik: Genforhandlinger af kunstmuseet gennem udstillinger vil fokusere på, er, hvilken rolle udstillinger spiller i transformationen eller revurderingen af kunstinstitutionen: Er det nok at udstille kritikken, eller må kritikken også munde ud i ændrede interne museale praksisser? Hvis samlingen er det, der adskiller kunstmuseet fra andre kulturelle institutioner som gallerier, biennaler, kunsthaller osv., hvordan kan kunstmuseerne og deres samlingers permanente karakter så sættes i dialog med aktuelle, politiske og sociale problemstillinger? Hvordan responderer udstillinger på forandringer i museets selvforståelse? Og er nye tilgange til udstillingspraksisser relevante?

Hovedformålet med konferencen er altså at undersøge udstillingers rolle og potentiale som synlige og håndgribelige udsagn, der kan bidrage til overvejelser omkring kunstmuseet som offentlig institution i dag.

Program

TORSDAG 23. FEBRUAR

09.00-09.30
Registrering og kaffe

09.30-10.00
Velkommen
Poul Erik Tøjner
Direktør, Louisiana Museum of Modern Art

Introduktion
Pernille Lystlund Matzen
Ph.d.-studerende, Louisiana Museum of Modern Art og Aarhus Universitet

SESSION 1: MUSEET SOM KONTAKT/KONFLIKTZONE

10.00-11.15
Keynote: Museums as Spectral Infrastructures
Nora Sternfeld
Professor, HFBK, University of Fine Arts, Hamborg, Tyskland

Moderator: Julie Lejsgaard Christensen
Klassisk arkæolog, kurator og ph.d.-studerende på Ny Carlsberg Glyptotek, København, Danmark

11.15-12.15
Case studier af udstillinger: Udstillinger af koloniale historier på kunstmuseet

  • Curating in the Grey Zone: Negotiating the Heritage of Paul Gauguin
    Anna Kærsgaard Gregersen
    Kurator, Ny Carlsberg Glyptotek, København, Danmark
  • A Museum of Guilt and Shame? Introducing Colonial Histories in the Art Museum
    Dorthe Aagesen
    Seniorkurator og seniorforsker på SMK, Statens Museum for Kunst, København, Danmark
  • Call Me by My Name! An Exhibition About Identity and Diversity
    Mohamed Abdi
    Uddannet lærer, debattør og skribent, Oslo, Norge
    Lars Toft-Eriksen
    Programchef, MUNCH, Oslo, Norge

Moderator: Johanne Løgstrup
Kurator, underviser og skribent, København, Danmark

12.15-13.15
Frokost i Bådhuset

SESSION 2: NYE INSTITUTIONELLE MODELLER

13.15-14.30
Rundbordssamtale: Nye institutionelle modeller

  • Awa Konaté
    Stifter og kurator, Culture Art Society (CAS), København, Danmark
  • Ida Bencke & Dea Antonsen
    Stiftere og kuratorer, Laboratoriet for Æstetik og Økologi, København, Danmark
  • Emily Fahlén
    Stifter og kurator, Mint, Stockholm, Sverige

Moderator: Trine Friis Sørensen
Postdoc ved Kunsthal Aarhus og Aarhus Universitet, Danmark

14.30-15.00
Kaffe og kage

15.00-16.00
Keynote: #MuseumsAreNotNeutral
Yvette Mutumba
Administrerende direktør, Contemporary And (C&), og curator-at-large, Stedelijk Museum Amsterdam, Holland

Moderator: Anna Vestergaard Jørgensen
Postdoc ved SMK, Statens Museum for Kunst, København, og Aarhus Universitet, Danmark

TORSDAG 24. FEBRUAR

09.30-10.00
Registrering og kaffe

SESSION 3: UDSTILLINGEN SOM MEDIE OG KRITISK FORM

10.00-11.15
Keynote: Postsensualism: Changing Aesthetics of the Curatorial
James Voorhies
Kurator på The Bass Museum of Art, Miami Beach, USA

Moderator: Jacob Lund
Lektor ved institut for Æstetik og Kultur, Aarhus Universitet, Danmark

11.15-12.30 Præsentation og samtale

  • Apparatuses of Autonomy: Notes on Democratization and the Art Exhibition in the Age of Reproduction
    Kim West
    Kunstkritiker, forsker og redaktør baseret i Stockholm, Sverige
  • After Institutions
    Karen Archey
    Kurator i samtidskunst på Stedelijk Museum Amsterdam, Holland
  • Being Persons in a World of Objects
    Lucia Pietroiusti
    Kurator og strategisk rådgiver i økologi, Serpentine Galleries, London, England

Moderator: Jacob Lund
Lektor ved institut for Æstetik og Kultur, Aarhus Universitet, Danmark

12.30-13.30
Frokost i Bådhuset

13.30-14.00
Situating Memes in Physical Contexts
Cem A (@freeze_magazine)
Kunstner

SESSION 4: ET MUSEUMSLANDSKAB I FORANDRING

14.00-15.00
Paneldiskussion med museumsdirektører

  • Frances Morris
    Direktør, Tate Modern, London, England
  • Zdenka Badovinac
    Direktør, Museet for Samtidskunst Zagreb (MSU), Kroatien
  • Ann Demeester
    Direktør, Kunsthaus Zürich, Schweiz
  • Sam Bardaouil and Till Fellrath
    Direktører, Hamburger Bahnhof, Berlin, Tyskland

Moderator: Louise Steiwer
Kunstkritiker og kurator

15.00-15.30
Kaffe og kage

15.30-16.30
Keynote: Art Museums and Public Service
Astrup & Bordorff
Kunstnerduo, København, Danmark

Moderator: Anna Vestergaard Jørgensen
Postdoc ved SMK, Statens Museum for Kunst, København, og Aarhus Universitet, Danmark

16.30-16.45
Afsluttende kommentarer

16.45-17.30
Omvisning i museets udstillinger

8 meme-plakater

Til konferencen har kunstneren Cem A. designet otte fiktive udstillingsplakater, Teori er min ven, der midlertidigt erstatter eksisterende plakater i Louisiana Cafe. Cem A. står bag meme-kontoen @freeze_magazine på Instagram, som udforsker temaer som fremmedgørelse og overlevelse i kunstverdenen gennem en humoristisk og ironisk tilgang. Med plakaterne har kunstneren tilpasset sine internet-memes til Louisianas visuelle udtryk. Dermed fungerer plakaterne som stedsspecifikke værker, der undersøger memets rolle både som kunst og institutionskritik. Plakaterne vil hænge i cafeen under konferencen den 23. og 24. februar.

Se mere på @freeze_magazine

Konferencearrangører:
Pernille Lystlund Matzen, ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet og Louisiana Museum of Modern Art
Mathias Ussing Seeberg, kurator og head of research på Louisiana Museum of Modern Art.

Konferencen er støttet af Ny Carlsbergfondet.

Konferencen er en del af det aktuelle forskningsprojekt Whose ‘Bildung’? Renegotiating modern art museums through exhibition practices. Læs mere.