Sæsonens visuelle powerbrag af en udstilling er den til dato største i Europa med en af de yngre stjerner på den internationale kunstscene. Alex Da Corte (f. 1980) arbejder med både maleri, skulptur, installation og video, og han optræder ofte selv i forklædning i sine film – som alt fra den lyserøde panter til Eminem og Frihedsgudinden.
Alex Da Corte (f. 1980) erobrer rum med farver i et krydsfelt af design og billedkultur. Louisianas udstilling er den første dybdegående præsentation af den venezuelansk-amerikanske kunstners værker på europæisk grund. Her kan man opleve både tidlige og helt nye værker blandet i en totalt gennemført scenografi, udtænkt af kunstneren, med specialdesignede gulve, stærkt kulørte vægge, neonlys og karakteristiske dufte. Det er som at træde ind i en både mystisk og sanselig parallel virkelighed.


På udstillingen præsenteres en række af Da Cortes store filminstallationer, der bl.a. trækker på populærkulturelle fænomener som rapperen Eminem og børne-tv ikonerne The Muppets. Desuden vises en række af skulpturelle værker, malerier og tegninger for således at give et fuldt overblik over Da Cortes kunstneriske praksis.
Popkunst på syre
Da Cortes værker vokser ud af en udpræget amerikansk kunst og kultur tradition. Popkunsten, med koryfæer som Roy Lichtenstein og Andy Warhol, og dens undersøgelser af populærkulturens overflader splejser Da Corte med en syret eksistentiel satire over tilværelsen. Værkerne besidder ofte en dobbelthed af bemærkelsesværdig dysterhed og tristesse og samtidig noget meget ubesværet, legende og let.

Rubber Pencil Devil
Louisianas nyerhvervelse, Rubber Pencil Devil, står centralt i udstillingen og er et af Da Cortes mesterværker. Værket består af en to timer og fyrre minutter lang film bestående af 57 kortfilm og et visningsmiljø, der fungerer som en poetisk forlængelse af filmen med skulpturelle møbler og et tæppe, der ligner en fodboldbane.


Da Cortes værker forbinder vores følelse af et selv, af en identitet, til vores forbrugskultur – fra film, vi ser, til de genstande, vi køber, giver og smider væk. Hermed binder han en slags eksistentiel tyngde til det umiddelbart uskyldige i eksempelvis at se The Muppet Show. I Da Cortes verden er vi alle en form for freaks, der bl.a. er stykket sammen af de dele vi omgiver os med og forbruger.

Da Corte har håndbygget unikke scenografier til hver af de 57 film – en regulær tour de force. På trods af at han arbejder med digital video, er hans tilgang altså, karakteristisk for ham, meget analog. Filmene refererer til amerikanske børne tv-klassikere, såsom Mr. Rogers, De syv små dværge fra Snehvide og Bart Simpson. Da Corte spiller mange af disse karakterer selv i fuld make-up, og hans appropriation er både humoristisk og legende i tonen, mens filmens tempo er blevet sænket, hvilket giver en følelse af både melankoli og fremmedgørelse.
Louisiana har længt haft et stærke engagement i forhold til Alex Da Corte, der startede tidligt i kunstnerens karriere med erhvervelsen af installationen Delirium I sammen med filmværket Chelsea Hotel No. 2 i 2014. Disse erhvervelser blev fulgt op med installationen Rubber Pencil Devil i 2019, som Da Corte viste på Venedig Biennalen samme år. Det er som naturlig konsekvens af den seneste erhvervelse, at museet nu folder hele hans kunstnerskab ud.