Arthur Jafa (f. 1960) er en af samtidskunstens vigtigste stemmer. Han krydsklipper humor og brutalitet, store følelser og bidende kritik i værker, der skildrer misforholdet mellem den sorte amerikanske kulturs succes og så de sorte amerikaneres sociale status.
Den amerikanske billedkunstner og filmfotograf Arthur Jafa, der er født i Tupelo, Mississippi i 1960, fik først et relativt sent kunstnerisk, men globalt gennembrud i 2016. Det skete med videoværket Love is the Message, The Message is Death, der er både dybt rørende og bidende kritisk.
I dette godt otte minutter lange videoværk krydsklipper Arthur mellem sorte amerikanske berømtheder, som Barack Obama og Serena Williams, og historiske billeder af bl.a. Martin Luther King samt en blanding af nyhedsklip og håndholdte optagelser af politivold mod sorte amerikanere.

“Jafas værker bølger mellem skønhed og rædsel.” Museumsinspektør Mathias Ussing Seeberg, der var kurator på udstillingen, giver i denne video en introduktion til Jafas værker.
LOVE IS THE MESSAGE


Love is the Message, the Message is Death er iscenesat til nummeret Ultralight Beam af Kanye West som en klar demonstration af det grelle misforhold mellem de største sorte stjerners berømmelse og status og Amerikas generelle behandling af sin sorte befolkning.
Siden barndommen har Arthur Jafa dyrket en mani med at klippe forskellige billeder ud af blade og bøger og indsætte dem i nye konstellationer i sine egne billedbøger. Det er faktisk fortsat udgangspunktet for hans arbejde.

Politiken
Jafa præsenterer os altså for en masse ’ready-made’ materiale, som han sætter sammen på måder, der skaber nye betydningsdannelser i film, fotografier og rumlige installationer. Han sampler meget af sit materiale fra populærkulturen, nyhedsudsendelser og folks egne videoer på internettet. Og hans foretrukne “ressource” er netop YouTube.
FILM og musikvideoer

Arthur Jafa startede egentlig sin karriere som filmfotograf. Han har arbejdet med store navne som Spike Lee og Stanley Kubrick.
I 1991 modtog han, for filmen Daughters of the Dust, instrueret af Julie Dash, prisen for cinematografi på Sundance Filmfestivalen.
I de senere år har han lavet musikvideoer i samarbejde med en række markante amerikanske musikere. Blandt andre Jay-Z, Solange Knowles og senest Kanye West på nummeret Wash Us in the Blood (2020).
For sit kunstneriske virke blev han i 2019 hædret med kunstverdens fornemste pris en Guldløve på Biennalen i Venedig.
MAGNUMB
Udstillingen, som blev vist i Sydfløjen, fik titlen Magnumb – en sammensætning af ordene for storhed (magnum) og følelsesløshed (numb). Der var tale om den største præsentation af Arthur Jafas værk til dato, og foruden hans filmiske hovedværker, heriblandt et nyt videoværk skabt til udstillingen, blev der vist en lang række værker i andre medier, hvoraf flere også var skabt til lejligheden.
For Louisiana er Jafas værk en oplagt fortsættelse af den amerikanske tradition for politisk popkunst, som spiller en væsentlig rolle i museets samling gennem navne som Warhol, Rauschenberg, Fahlström, Kogelnik m.fl.

Anmeldelser
Har altid samlet billeder
I dette interview fortæller Arthur Jafa om sort identitet i forbindelse med sit kritikerroste videoværk, Love Is the Message, The Message Is Death (2016). Værket blev en verdensomspændende sensation, og i 2019 blev han hædret med en Guldløve på Biennalen i Venedig.

Aktuelle udstillinger
