Bourgeois
x Giacometti

9.1.24 - 26.5.24

Foråret byder på et spektakulært stævnemøde mellem værker fra museets samling. I Nordfløjen har Alberto Giacometti, hvis værker udgør et klassisk tyngdepunkt på Louisiana, nemlig for første gang fået selskab af Louise Bourgeois – en anden af det 20. årh. helt store kunstnere – og af hendes ikoniske Edderkoppepar.

Helt undtagelsesvist er Giacomettis ikoniske Gående mand udlånt her i foråret, og på hans vanlige plads står nu fransk-amerikanske Louise Bourgeois’ (1911-2010) monumentale Edderkoppepar fra 2003.

Der er tale om et topmøde mellem to kunstnere, der rager op i historien om det 20. århundredes kunst såvel som i Louisianas samling. Giacometti og Bourgeois kendte hinanden, og deres kunst er på meget forskellig vis udtryk for en livslang optagethed af den menneskelige krop og psyke.

Louisianas særlige forhold til Giacometti begyndte med en udstilling helt tilbage i 1965. Herefter begyndte museet at samle på hans værker, en indsats, der fortsatte frem til 1980’erne. Louise Bourgeois’ kunst blev første gang vist på en udstilling på Louisiana i 2003, og siden da er det, med generøs hjælp fra fonde, lykkedes at erhverve endog meget betydelige værker fra hendes hånd.

At tegne kroppen

Udover de spektakulære skulpturer, vises også en række udvalgte papirarbejder fra Louisianas Samling af både Bourgeois og Giacometti. Her ses begge kunstneres livslange fascination af menneskekroppen, og selvom de rytmiserede linjer går igen i værkerne, gengiver Bourgeois og Giacometti kroppen på meget forskellig vis. Giacometti skildrer kroppene i rummet mellem lamper, borde og stole, mens Bourgeois’ anatomiske dele er mere forenklede, mystiske og uden rum omkring.

Bourgeois

Skønt Louise Bourgeois (1911-2010) var over 70, før hun for alvor brød igennem, lykkedes det hende at placere sig om en af det 20. årh. væsentligste kunstnere.

Mathias Johansson, portræt af Louise Bourgeois, 1998. Louisiana Museum of Modern Art. Fotograf: Kim Hansen.

Franskfødte Louise Bourgeois var, set fra karrierens synsvinkel, en 'late bloomer.' Hun slog først for alvor igennem internationalt da hun var i halvfjerdserne, til gengæld holdt hendes stamina til hun næsten nåede de 100. I dag findes hendes værker på museer i hele verden, og hun regnes for en af ​​de helt store skikkelser inden for den moderne kunst.

Bourgeois er bedst kendt for sine storstilede skulpturer og installationer, der er inspireret af hendes egne erindringer og oplevelser, og som bærer på stor integritet, fortællekraft og et nådesløst blik på seksualitet, identitet og kropslighed.

Giacometti

Alberto Giacometti (1901-66) anses ligesom Bourgeois for at være en af 1900-tallets mest indflydelsesrige og betydningsfulde kunstnere.

Han levede og skabte sin kunst i Schweiz, Italien og Frankrig, og selv om han er blevet knyttet til surrealismen, formalismen og ekspressionismen, er han umiskendeligt sin egen.

Poul Erik Tøjner kalder i bogen 'Louisiana abc' Giacometti for "en møjsommelighedens apostel". Han var en kunstner, der destruerede det ene udkast efter det andet, ødelagde, rettede, startede forfra igen og igen og næsten plagede livet af sine modeller - men det var kun sjældent, han gav op.

Louisiana Channel is a non-profit website that provides culture to the Internet, extending beyond the museum’s own events. The Louisiana team produces videos about art and culture on an ongoing basis. New videos are posted at the site every week.

Videos on the arts, featuring the artists.

Marina Abramovic om Giacometti