David Hockney

19.3.15 - 21.6.15

For David Hockney er kunst den mageløse forbindelse mellem iagttagelse og gengivelse. Louisianas gæster har selv erfaret dette, hver gang de har stået foran Hockneys A Closer Grand Canyon, som var et hovedværk i museets samling, og da Louisiana i 2011 viste en Hockney, der nu pludselig havde kastet sig over iPhone og iPad, som gengivelsesmedium for sine oplevelser.

Udstillingen lod Hockney udfolde sig i en Louisiana on Paper-sammenhæng – med kunstnerens forrygende tegninger af landskabet i fødeegnen Yorkshire. De var udført i fuldstændig klassisk stil, nogle gange under åben himmel, andre gange fra førersædet i bilen, parkeret i et hjørne af hegnet. Hockney (f. 1937) er en mestertegner i slægt med de bedste i kunsthistorien, hans tegninger er suveræne, og glæden ved det sete er smittende.

EN KUNSTNERS DOKUMENT

Hockney mestrer den klassiske tegning som få, og med hans enestående landsskabs-serier indskriver han sig i tegnekunstens historie. I udstillingens værker var der også hilsener til Picasso, Matisse og van Gogh. At træde i de store mestres fodspor var dog ikke den egentlige intention bag værkerne. Tegningerne var nemlig også dokumentets karakter.

Hockneys sensible gengivelser af Yorkshire-egnen kunne også ses som et dokument – af et særligt sted, et tidspunkt og en begivenhed. I 2012 dør Hockneys assistent og han bliver umådelig berørt, fysisk såvel som følelsesmæssigt. De mange timer foran motivet spredt over flere måneder af foråret 2013 bliver et projekt, der har med bearbejdelse, modenhed i livet og identitet at gøre.

I den forbindelse tog den dengang 75-årige Hockney også afsked med sin fødeegn og bopæl over det seneste årti. Kultegningerne kan derfor også anskues som et sidste farvel til England, hvorefter Hockney fremadrettet genoptog livet og arbejdet i bakkerne omkring Hollywood i det solbeskinnede Los Angeles.

OM KUNSTEN AT SE PICASSOS UGLE & PHOTOSHOP

Foran sit kæmpe panorama A Closer Grand Canyon på Louisiana taler Hockney her med Louisiana Channel om, hvordan vi ser og opfatter verden. Hør også hans mening om Photoshop og tanker om at afbilde foråret, Picassos ugle og om sammenhængen mellem sikkerhedsseler og bondage.