Diane Arbus Fotografier,
1956-1971

24.3.22 - 31.7.22

Den første store retrospektive udstilling i Skandinavien af den legendariske amerikanske fotograf Diane Arbus. Skønt karrieren kun strakte sig over 15 år, har Arbus' særegne stil sikret hende en plads blandt det 20. årh. betydeligste kunstnere. De direkte, ligefrem trodsige blikke, som møder os i hendes portrætter, brænder fortsat igennem med deres stærke nærvær - og vækker både genklang, empati og ubehag.

Udstillingen blev støttet af Lektor Peer Rander Amundsens Legat & er arrangeret i samarbejde med AGO – Art Gallery of Ontario.

Topfoto: Diane Arbus, New York, ca. 1968. Roz Kelly/Michael Ochs Archives/Getty Images

hun ville fotografere alle

Den amerikanske fotograf Diane Arbus’ (1923-1971) markante sort-hvide fotografier revolutionerede portrætkunsten i kraft af deres stil og det brede motivvalg. Arbus arbejdede især i og omkring New York City.

Hun valgte sine motiver – par, børn, nudister, forstadsfamilier, cirkusartister og berømtheder for blot at nævne nogle af dem – på grund af deres særegenhed. ”Jeg ville gerne fotografere alle mennesker,” skrev hun i et brev til en ven i 1960. Arbus søgte med en rigdom af levende detaljer at skildre en bred vifte af menneskelig forskellighed på et tidspunkt, da den visuelle kultur ellers stræbte efter at fremhæve ensartetheden.

Foto: Diane Arbus, Puerto Rican woman with a beauty mark, N.Y.C., 1965. Gelatin silver print, sheet: 50.8 x 40.6 cm. Art Gallery of Ontario. Gift of Phil Lind, 2016. Copyright © Estate of Diane Arbus.

Sociale landskab

Diane Arbus: Fotografier, 1956-1971 fremhævede Arbus’ kunstneriske udvikling gennem 15 år ved at vise 150 fotografier fra Art Gallery of Ontarios samling, som repræsenterer hele det kronologiske forløb i hendes arbejde. Fra de tidlige, intime 35mm-aftryk til de skarpt fokuserede billeder i det kvadratiske format, som hun for alvor begyndte at anvende efter 1962, viste udstillingen os, hvordan Arbus’ syn på portrætfotografiet udviklede sig som en del af det sociale landskab.

De tidlige værker viste en kunstner, der er fascineret af gadens mangfoldighed af mennesker og liv, mens de senere arbejder – der er skabt i et større format – viste Arbus udfolde sig som moden og respektindgydende kunstner.

Foto: Diane Arbus, Teenage couple on Hudson Street, N.Y.C., 1963. Gelatin silver print, sheet: 50.8 x 40.6 cm. Art Gallery of Ontario. Gift of Robin and David Young, 2016. Copyright © Estate of Diane Arbus.

Foto: Diane Arbus, Three female impersonators, N.Y.C., 1962. Gelatin silver print, sheet: 35.6 x 27.9 cm. Art Gallery of Ontario. Anonymous gift, 2016. Copyright © Estate of Diane Arbus.

Berlingske

Jeg kan egentlig sige det meget enkelt: Tag op på Louisiana og se den enorme samling af Diane Arbus' fotoværker. Det er meget rørende, ja, nærmest en gave at se så mange af den amerikanske fotopioners hypermenneskelige portrætter. En sjælerystelse med sin helt egen klang.

politiken

At Diane Arbus bevæger mig så dybt, handler om generøsitet, værdighed og nysgerrighed. Et ideal om menneskeligt ligeværd på kryds og tværs af alle forskelle.

Information

Med 150 stærke fotografier præsenterer Louisiana den banebrydende fotograf Diane Arbus, hvis unikke portrætgalleri fra et USA i en opbrudstid i dag fremstår med klarsynet råstyrke. En smuk og lydefri præsentation af en af fotohistoriens vigtigste figurer.

Jyllands-Posten

En udstilling, der rammer os med det samme, bryder alle barrierer og distancer og får os til at se på os selv på en ny måde. Kernen i og sandheden bag al god kunst.

Euroman

Diane Arbus på Louisiana - en af årets bedste udstillinger.

Kulturkupeen

Udstillingen er et must for alle, der interesserer sig for billeder.

Kulturinformation

Fotografierne er så intense, at de virker som en film og ofte er der så meget liv i fotografiet, at man fornemmer sekunderne før optagelsen og sekunderne efter optagelsen udover selve eksponeringen.

OM KUNSTNEREN

Diane Arbus blev født i 1923 og voksede op i en velhavende newyorkerfamilie, der ejede et stormagasin på Fifth Avenue. Som 18-årig giftede hun sig med Allan Arbus, og i 10 år arbejdede parret sammen – han som fotograf og hun som stylist – med fotografering til modeblade. Hun begyndte selv at tage billeder i begyndelsen af 1940’erne, men det var først i 1956, da hun mærkede en rulle film med #1, at hun begyndte at beskæftige sig seriøst med det arbejde, som hun nu er kendt for.

I 1960’erne offentliggjorde hun flere end 100 fotografier i førende magasiner som Esquire og Harper’s Bazaar. I 1963 og 65 modtog Arbus legater fra Guggenheim-fonden (Guggenheim Fellowship) for sit projekt ”American Rites, Manners and Customs”. De fotografier, hun skabte i de år, tiltrak sig megen opmærksomhed blandt kritikere og i offentligheden, da en gruppe af dem i 1967 blev udvalgt til den legendariske udstilling New Documents på Museum of Modern Art, New York.

Da Arbus tog sit eget liv i 1971, var hun allerede noget af en legende blandt seriøse fotografer, selvom kun et ret lille antal af hendes vigtigste værker var almindelig kendt. I løbet af en karriere, som kun strakte sig over godt 15 år, frembragte Arbus et værk, hvis stil og indhold har sikret hende en plads som en af det 20. århundredes betydeligste kunstnere.