Franz
Gertsch

21.6.24 - 10.11.24

Marina schminkt Luciano, 1975. Museum Ludwig, Köln © Franz Gertsch AG

Blændende håndværk, gigantiske formater og en realisme så ekstrem, at den rent faktisk bliver foruroligende. For jo, man skal helt tæt på for at blive overbevist om, at det her er maleri... Glæd dig til et vildt og overrumplende møde med den schweiziske superrealist Franz Gertsch.

Sommerens store Louisiana-udstilling bliver den første omfattende præsentation i Skandinavien af Franz Gertsch (1930-2022). Den schweiziske kunstner formede i anden halvdel af det 20. årh. et nyt, særligt realismebegreb og vandt international berømmelse for sine fotorealistiske malerier og træsnit.

ET VILDT BLIK

Huaa…!, 1969 Dispersion på ubehandlet halvlærred © Franz Gertsch AG

Urs Lüthi, 1970

Gertsch kom til realismen sidst i 1960'erne efter først at have flirtet med et mere romantisk maleri og siden collager i Pop Art-stil. Han benyttede sig af fotografiske forlæg og projektioner, inden han omdannede motiverne til malerier ved hjælp af en særlig metode og takket været en perfekt håndværksmæssig kunnen.

HELT TÆT PÅ...

Med sine beskæringer og evne til at panorere mellem det ekstremt nære og det fjerne, mellem det figurative og tæt på abstrakte, synes Gertsch at nærme sig virkeligheden på en helt særlig og nærmest hemmelighedsfuld måde.

Træsnit i XXL

Fra midten af 1980'erne begynder Franz Gertsch at omdanne sine fotografiske forlæg til træsnit. Træsnittene har et ekstraordinært, visuelt nærvær alene på grund af deres monumentale størrelse. De er resultatet af omhyggeligt og tidskrævende håndværk, der omfatter forskellige træsorter, farvepigmenter af høj kvalitet og håndlavet japansk papir.

Medici, 1970/1971. Dispersion on unprimed half-linen. Ludwig Forum, Aachen © Franz Gertsch AG

Irène, 1980. Acrylic on unprimed cotton. Olbricht Collection © Franz Gertsch AG

Et udvalg af disse kæmpemæssige træsnit vises på udstillingen side om side med malerierne, der spænder fra de store formater fra 1970'erne, som gav Gertsch et internationalt gennembrud på Documenta i 1972, over de ikoniske kvindeportrætter fra 1980’erne og frem til de sene, overdimensionerede naturudsnit samt landskaber.

SIDSTE & FØRSTE

Udstillingen er blevet til i samarbejde med kunstneren, der døde i december 2022. Det er derfor både den sidste udstilling, han selv var med til at forberede og den første store Franz Gertsch præsentation efter hans død. Den er blevet til med stor støtte fra Franz Gertsch Museum i Burgdorf og vises efterfølgende på Deichtorhallen i Hamborg.