Gauri Gill

26.1.23 - 10.4.23

Med følsomhed og poesi, et væld af fotografiske genrer og metoder, der inddrager og engagerer, søger den indiske kunstner Gauri Gill at give stemme, synlighed og en følelse af selvværd til det moderne Indiens sårbare, udsatte og oversete.

Udstillingen er arrangeret af Schirn Kunsthalle, Frankfurt i samarbejde med Louisiana.

Fra sin base i New Delhi er fotografen Gauri Gill (f. 1970) de senere år for alvor slået igennem på den internationale kunstscene. Hendes værk er originalt og stærkt personligt, det kommunikerer med både poesi og humor, kombinerer sociale og æstetiske aspekter og har klar politisk kant. Og så vidner det om stor menneskelig indlevelse.

Gill benytter sig af en lang række fotografiske genrer, hun arbejder i sort-hvidt og farve, analogt og digitalt. Tilgangen er empatisk og solidarisk, men helt usentimental og stilmæssigt spænder hendes billeder fra en nøgtern realisme til en nærmest “magisk dokumentarisme.”

Som et klart fællestræk står ønsket om at rykke det moderne Indiens udenforstående – de glemte, gemte, oversete og udstødte – ind midt i billedet. Og dermed i vores synsfelt.

Overlevelse og solidaritet

Livet og dagligdagen i landområderne uden for Indiens storbyer er i fokus. Gauri Gill har især arbejdet i Indiens største delstat Rajasthan, der ligger i den nordvestlige del af landet og domineres af Tharørkenen. Her har hun igennem tyve år skabt en lang række fotografiske serier, bl.a. ‘Notes from the Desert’, der har udviklet sig over tid – og som hun fortsat arbejder videre med. Gill skildrer både landskaber og arkitektur, men mennesket er i centrum – og hun udviser særlig solidaritet over for piger og kvinder, deres levevilkår, kamp for at overleve og evne til at stå imod.

Kollektive processer

Gauri Gills billeder er ofte resultat af en kollektiv proces og af langvarige relationer og venskaber med lokale befolkningsgrupper i forskellige dele af Indien. I nogle tilfælde er de fejlskud taget af børn, som Gill har undervist i fotografi. Andre billeder bygger på dialoger med de portrætterede om, hvordan de selv ønsker at blive repræsenteret. Og så er der nære samarbejder mellem Gill og lokale kunstnere og kunsthåndværkere, hvor samtidsfotografiet fusioneres med traditionelle udtryksformer.

Lag og masker

Et udtryk for denne måde at samarbejde på ses bl.a. i værker, hvor tegninger med rødder i den ældgamle Warli-kultur lægges oven på Gills fotografier som et medfortællende lag. Og i en række eksperimenterende iscenesættelser i serien 'Acts of Appearance', hvor personer optræder i hverdagssituationer, men iklædt papmaché masker, inspireret af rituelle processioner. Gill redefinerer og udfordrer dermed også det indbyrdes forhold og den traditionelle distance mellem fotograf og dem, der optræder på billedet.

Mellem boom og tradition

Udstillingen præsenterer ca. 200 fotografier fra kunstnerens mest centrale serier. Her berøres emner som identitet, køns- og klassehierarkier, migration og kulturelle tilhørsforhold, skævvridningen mellem centrum og periferi – og mellem den moderne boom-kapitalisme i metropolerne og den indiske kulturs dybere rødder. Det er fortællinger om liv og død, fattigdom og rigdom, venskab og tab, modstand og skønhed.

Om kunstneren

Gauri Gill (f. 1970, Chandigarh, Indien) er uddannet kunstner og fotograf fra College of Art, New Delhi; Parsons School of Design/The New School, New York og Stanford University, Californien. Hun bor og arbejder i New Delhi og har udstillet i Indien og internationalt, bl.a. på Venedig Biennalen, MoMA PS1, New York og Whitechapel Gallery i London. Udstillingen her er dog den første retrospektive, der for alvor folder hendes mangeårige og mangfoldige værk ud.

Gills værker findes i museumssamlinger verden over, blandt andet på Museum of Modern Art, New York; Tate, London; Smithsonian Institution, Washington og Fotomuseum, Winterthur. I 2011 blev hun tildelt Grange Prize, Canadas førende pris for fotografi.