Hans-Peter Feldmann

17.3.15 - 31.5.15

Med enkle og subtile modifikationer af ældre malerier satte den tyske kunstner Hans-Peter Feldmann billederne fri: fri fra historien, fra deres ophøjethed og den sociale sammenhæng de var opstået i - og inviterede os til at møde og tænke værkerne på ny.

Udstillingen af Feldmanns værker viste en underfundig leg med kunstneriske konventioner og de forventninger, vi har til mødet med kunsten. Ikke mindst på et museum.

Malerier var dog ikke en udstilling af kunstnerens egne penselstrøg, men af ældre malerier udført af andre kunstnere, som Feldmann har bearbejdet og ændret. Feldmann (f. 1941) har altid arbejdet med kunsten og vores kulturs eksisterende billeder: udklip, egne og andres fotografier – og endelig eksisterende kunstværker.

Hans praksis var derved karakteriseret ved at skele, sløre, vende på hovedet og kortslutte, ikke bare i værkerne – men helst også i videre forstand. Feldmann var interesseret i hvilke billeder og tanker, mødet med kunsten afstedkommer hos os. Udstillet i Louisianas gamle villa føjede Feldmanns værker sig derved på én gang muntert ind i stemningen af guldalder, samtidig med at de ramte og udfordrede os.

FELDMANN I LOUISIANAS SAMLING

Hans-Peter Feldmann var i Louisianas Samling repræsenteret med et betydeligt antal af sine tidlige kunstnerbøger, de såkaldte ’Bilderhefte’, og den store fotografiske installation 100 år fra 2001.

Sidenhen blev installationen erhvervet til Louisianas Samling med midler fra Augustinus Fonden og blev udstillet på museet i 2012 og 2014.

100 år var en suite af fotografier af personer, enten fra Feldmanns familie eller fra hans omgangskreds, i alderen 0-100 år. Med suiten fortaltes et århundrede som det havde afsat sig i ansigter på forskellige mennesker.

ARVEN FRA AVANTGARDEN

I 1990’erne begyndte Feldmann at fremstille de bearbejdede malerier, som vi mødte i udstillingen, til at begynde med ved at klistre udklippede øjne ovenpå et maleri. I dag sker det ved at han selv eller en anden udfører de ret enkle ændringer på typisk ældre værker, han køber på auktioner. 

Den danske kunstner Asger Jorn og kredsen omkring Situationistisk Internationale arbejdede i slutningen af 1950’erne med lignende strategier for ændringer af eksisterende billeder, men her var målet mere entydigt et angreb på kapitalistisk konsum- og billedkultur.

Feldmanns modificerede malerier lagde sig i forlængelse af avantgardens tradition for at bearbejde den bestående kunst, så den fremstod som et nyt kunstnerisk udtryk. Men samtidig mente Feldmann ikke at han skabte kunstværker i endegyldig forstand – de skete først i mødet med os, betragterne.

OM KUNSTNEREN

Hans-Peter Feldmann studerede maleri på Kunstuniversität Linz i Østrig i 1960’erne. Fra 1968 af begyndte han at producere reproducerbare kunstneriske objekter i skikkelse af kunstnerbøger og fotografier. Feldmann blev en vigtig repræsentant for datidens konceptuelle kunstmiljø, hvor særligt de ydmyge formater som kunstnerbogen blev hans særkende.

På samme måde er Feldmanns senere bearbejdelser af malerier ved første øjekast mindre, beskedne greb – som dog ved nærmere eftersyn afstedkommer nye perspeketiver og synsvikler.

Feldmann har udstillet på bl.a. Venedig Biennalen (2003, 2009), Museo Centro de Arte Reina Sofía (2010) og Solomon R. Guggenheim Museum i New York (2011).

TILBAGE TIL MALERIET

Udstillingen var af Feldmanns interventioner med maleriet – og oprindeligt begyndte han også sit kunstneriske virke med at studere maleri i Østrig i 1960’erne, men følte sig som en dårlig maler og droppede ud. Siden fandt Feldmann sin egen vej ind i kunsten. Hør historien i Louisiana Channels video, hvor han interviewes af sin gode ven, den schweiziske kurator Hans Ulrich Obrist.