Jerichau

28.10.21 - 6.3.22

Louisiana inviterer til et møde med en enestående figur i dansk kunsthistorie. Trods et kort og tragisk liv nåede Jens Adolf Jerichau at sætte sig en omfattende og unik arv, der har sat sig varige spor i fortællingen om den moderne kunsts fødsel.

Udstillingen ‘Jerichau – De store tider er inde’ støttes af Lektor Peer Rander Amundsens Legat – fond og Beckett-Fonden

Jens Adolf Jerichau (1890-1916) er en enestående figur i dansk kunsthistorie, som, på trods af en kort karriere nåede at skabe et meget betydningsfuldt og intenst værk. Han blev en inspiration for senere generationer af danske malere, ikke mindst de to centrale figurer, Asger Jorn (1914-1973) og Per Kirkeby (1938-2018).

I det korte liv

Udstillingen beskriver Jerichaus rivende kreative udvikling sideløbende med, at hans korte og tragiske livshistorie foldes ud (Jerichau begik selvmord i Paris i 1916).

Herigennem er det blandt andet muligt at beskrive en række væsentlige venskaber og bekendtskaber, som har både personlig og kunstnerisk betydning - eksempelvis venskabet med Axel Salto (1889-1961) og det sene møde med Pablo Picasso (1881-1973), som inviterede Jerichau med på en rejse til Bretagne for, at de kunne male sammen.

DEN NYE TILSTAND

Jerichaus kunstnerskab er præget af en stadig dialog mellem tradition og modernitet. Han forholdt sig til kunsthistoriens store mestre og kopierede deres billeder, ligesom han gendigtede antikkens myter og bragte dem ind i sin samtid. Vi ser ikke meget af det moderne liv som sådan i hans billeder. Snarere er det en ny tids tilstand, som kunstneren beskriver gennem sine klassiske forlæg.

Louisianas udstilling om Jens Adolf Jerichau er den største præsentation af kunstnerens værker til dato og er, som klassisk udstilling, et bidrag til fortællingen om den moderne kunsts fødsel, som Louisiana adskillige gange over årene har interesseret sig for.

Dette har de senere år udmøntet sig i en slags ”uofficiel” serie med malere netop fra den tidlige modernisme, der af en eller anden grund er blevet overset eller nedprioriteret i kunsthistorien: Marsden Hartley, Gabriele Münter, Paula Modersohn-Becker m.fl. Nu er det håbet, at denne omfattende præsentation af Jerichau vil bidrage til at øge interessen for og forskning i hans enestående værk.

FREM I LYSET

Helt fra arbejdet med udstillingen begyndte er der blevet gjort en stor indsats for at spore ukendte Jerichau-værker, og det er lykkedes at finde frem til tre værker af kunstneren, som aldrig tidligere har været udstillet, bl.a. en stor figurkomposition. Derudover har eftersøgningsarbejdet ført til, at et forsvundet værk er blevet genfundet og nu kan fremvises.

”Fundet af i alt fire ukendte og forsvundne værker i forbindelse med forarbejdet til udstillingen er langt over forventning og har gjort hele processen utrolig spændende. Og vi er dybt taknemmelige for alle henvendelser og udstrakte hænder fra såvel Danmark som Norge,” fortæller Mathias Ussing Seeberg, museumsinspektør på Louisiana og udstillingens kurator. Udstillingen præsenterer i alt 143 værker af Jerichau, hvoraf de 98 er malerier.

Berlingske

Nænsomt og symbolsk gengives Jerichau her som en af kunstens marginaliserede enere.

Jyllands-Posten

Louisiana hylder en af de vigtigste og mest tragiske skikkelser i dansk kunst... hans liv var umådeligt svært, ikke desto har han skabt nogle af de vigtigste malerier i dansk kunsthistorie.

Weekendavisen

Jerichau var i orkanens øje i sin tid, men hans maleri stod uden for tiden og rakte tilbage mod evigheden. Det er en rig udstilling, rig på værker og indsigt... Se selv. Jerichau er kommet for at blive. Det er et fortryllende syn.

Politiken

Louisiana har ryddet sin østfløj for at give plads til outsideren Jens Adolf Jerichau - en kunstner med en af de mest lovende men desværre også korteste karrierer i hele den danske kunsthistorie.

Kristeligt Dagblad

Jerichau var og er stadig en kunstnernes kunstner, en radikal ener, hvis værker har inspireret kolleger både før og nu til at frembringe modige og nyskabende kunstværker.