Selv om Marsden Hartley kaldes for "Amerikas første store moderne maler i det 20 århundrede", har hans fascinerende skæbne, originale værk og rolle i kunsthistorien længe være overset. Louisiana præsenterede ham på den første store, retrospektive udstilling i Europa i godt 60 år.

Marsden Hartley udstillingen blev generøst støttet af Augustinus Fonden og Terra Foundation For American Art.

Amerikanske Marsden Hartley (1877-1943) var både maler og digter, og hans værk kan betragtes som en bro mellem europæisk og amerikansk modernisme. Hartley levede store dele af sit liv som nomade mellem Europa og USA, og disse rejser mundede ud i række dybt originale værkgrupper fra 1906 til 1943. Blandt disse tæller en serie abstrakte malerier skabt med udgangspunkt i militærsymboler fra Første Verdenskrigs rædsler, mennesketomme, næsten surreelle landskaber fra New Mexico og feminiserede figurmalerier af muskuløse arbejdsmænd.

Før Første Verdenskrig deltog Marsden Hartley i Gertrude Steins berømte saloner i Paris, besøgte Wassily Kandinsky og Gabriele Münter i München, og Franz Marc inviterede ham til at vise hans mystiske billeder på den berømte udstilling Erster Deutscher Herbstsalon i Berlin i 1913 sammen med de øvrige medlemmer af Der Blaue Reiter.

Også i hjemlandet befandt Marsden Hartley sig blandt den kunstneriske elite. I New York var han i stald hos den berømte fotograf og fremsynede gallerist Alfred Stieglitz, der hjalp ham økonomisk på alle hans rejser og udbredte kendskabet til ham. På trods af den centrale placering i kunstlivet er Hartley forblevet en overset skikkelse i USA og en ukendt figur i Europa, måske på grund af værkets mangesidede karakter, der har gjort det svært at placere ham i kunsthistorien.

Louisianas udstilling var således den første retrospektive Hartley-udstilling i Europa i godt 60 år – og en af de største præsentationer af kunstnerens værk i det hele taget. Med over 110 malerier favnede udstillingen hele kunstnerens virke, herunder også hans arbejde som digter og essayist.

Internationalt anerkendt

De amerikanske kunstkritikere, Jerry Saltz (New York Magazine) og Roberta Smith (New York Times), udfolder her deres helt særlige forhold til Hartleys maleri i samtale med udstillingens kurator, Mathias Ussing Seeberg.

Kristeligt dagblad

En ædelsten af en udstilling, der funkler i sin mangfoldige og facetterede dybde. Uudgrundelig, inspirerende, fejende flot - her får man noget med hjem, der er svært at ryste af sig: ægthed, ukunstlet kunnen og menneskelighed.

Børsen

Hartleys maleri var dyppet i mange malerpotter, og det kommer i den grad til udtryk på Louisianas interessante udstilling, som frem for alt vidner om en stor og meget ægte malerglæde.

SÜDDEUTSCHE ZEITUNG

Den hidtil største udstilling i Europa af denne næsten glemte medgrundlægger af den amerikanske modernisme anerkender omsider en enestående produktiv og på samme tid meget ulykkelig kunstner, som levede ligeså kosmopolitisk som han malede jordnært. Og som altid måtte gemme sig bag sin kunst. Det er en stor kunstfortælling om en vanvittig tid – og en plaget, men helt enestående kunstner med en ubrudt evne til at forvandle sig.

POLITIKEN

Med udstillingen af værker af Marsden Hartley vover Louisiana virkelig pelsen. Udstillingen er Hartleys første i Danmark - og den første i Europa i 60 år, og den skal i den grad være velkommen som en nyhed og fornyelse.

Jyllands-posten

Alle billeder emmer af følelsesmæssig intensitet. Hvor man med andre kunstnere kan fornemme en ren intellektuel nysgerrighed efter nye udtryk og stilarter, går Hartley all in uden følelsesmæssigt sikkerhedsnet og med en personlig palet...

SYDSVENSKAN

Selve livet synes at blive filtreret gennem Hartleys værk – det er det bedste, Louisiana har lavet i mange år.

Weekendavisen

Genfundet. Marsden Hartley fascinerer med sin besynderlige skønhed og forbløffende billeder. En drøm af en udstilling er realiseret, og tak for det.