Opie, Sherman, Struth...

7.4.18 - 6.5.18

Tre af samtidskunstens helt store navne inden for fotografi – Catherine Opie, Cindy Sherman og Thomas Struth – indgik i en særlig præsentation af værker fra Louisianas samling, der kunne ses i "spidsen" af Sydfløjen denne forårsmåned.

For første gang siden udstillingen Illumination – den største præsentation af ny kunst i samlingen i Louisianas historie – var der mulighed for et kortvarigt gensyn med et af de værker, der dengang vakte mest opmærksomhed og blev et “instant hit” blandt Louisianas gæster. Det drejer sig om 700 Nimes Road, amerikanske Catherine Opies serie på 50 fotografier fra Hollywood-ikonet Elizabeth Taylors hjem i Beverly Hills.

Opie (f. 1961), der ellers især har været kendt for sine (til tider hårdkogte) billeder af diverse subkulturer, har her med stor kunstnerisk følsomhed og finfølelse portrætteret Taylors hjemmebane – lige dele glitrende juvel og hverdagsbanalitet. Elizabeth Taylor døde på hospitalet, mens Opie var i gang med opgaven, og resultatet er derfor blevet en form for sanseligt monument over en svunden stjerne, lige dele myte og almindeligt menneskeliv.

Det var samtidig muligt at se en række værker af Cindy Sherman (f. 1954), der undersøger kulturelle og sociale stereotyper med sine (selv)iscenesatte portrætter og udforsker og udfordrer den mandlige dominans og (frem)herskende blik inden for foto og film. Dertil kom værker af den jævnaldrende, tyske fotograf Thomas Struth, der med sine nærmest ekstremt realistiske billeder søger at fortælle os noget om, hvor kompliceret virkeligheden i virkeligheden er, når den bliver til billede.