Pipilotti Rist

1.3.19 - 22.9.19

Et farvestrålende og sanseligt brag! Med udstillingen 'Åbn min lysning' indtog Pipilotti Rist hele museets Sydfløj og indrettede den til et visuelt forunderligt univers, der både udfordrede og fortryllede gæsterne.

C.L. Davids Fond og Samling støttede udstillingen.
Desuden bidrog Kvadrat og Pro Helvetia med støtte til udstillingen.

Den schweiziske kunstner Pipilotti Rist (f. 1962) er internationalt anerkendt som en af samtidskunstens mest markante udforskere af sansningen og det levende billede. Siden midten af 1980’erne har hun arbejdet henover den brede og konstant skiftende palet af videoteknologier, hvis muligheder, regler, kutymer og begrænsninger hun undersøger – og sprænger.

DEN FÆLLES TANKEBOBLE

Udstillingen ‘Åbn min lysning’ i museets Sydfløj var den første store præsentation af Pipilotti Rist i Skandinavien, og den spændte over hele hendes produktion, fra tidlige værker i fjernsyns-format til store rumlige video- og lydinstallationer med projektioner på lofter, vægge og gulve. Udstillingen var skabt til Louisiana i tæt samarbejde med kunstneren selv og havde karakter af en stedsspecifik total-installation, der fortsatte ud i museets park.

Selv havde Pipilotti Rist med udstillingen ønsket at forvandle museet til en fælles lejlighed, hvor vi kunne “besøge hinandens hjerner og kroppe.” Hun tror nemlig fuldt og helt på, at museet kan “løfte os alle op i en fælles tankeboble, hvor vi deler viden, følelser, indre billeder og forslag.”

VIDEO SOM MALERI

Pipilotti Rists navn er en hilsen til Astrid Lindgrens anarkistiske og fritænkende Pippi Langstrømpe. Hos Rist er video ikke bare video, det er også maleri og rum. Hendes værk er derfor på samme tid højteknologisk og sanseligt, farvestrålende og kritisk, vægtløst og kropsbundet.

Kameraet er både pensel, øje og følesans, og de sammensmeltede hovedtemaer kredser om krop, teknologi, sansning og sanselighed, køn, natur, indre og ydre rum, vores indretning af og væren i verden.

PIpilotti Rist om sin kunst og om 'Åbn min lysning'

PIPILOTTI & LOUISIANA

Pipilotti Rist har gennem mange år haft et helt særligt forhold til Louisiana. Hun kalder stedet for “et foregangsmuseum, som skaber og forbinder nye verdener og tilbyder billeder af håb og begejstring.” Museet har potentiale til at være en politisk og åndelig inspirations- og helbredelsesanstalt, mener den schweiziske kunstner, der i den første video her giver en lyn-præsentation af sig selv og sin vej til Louisiana. Hør og se mere om udstillingen og Pipilotti Rists kunst i de fire videoer herover. Produceret af Louisiana Channel.

Louisiana var det første museum, der erhvervede et af kunstnerens værker til en museumssamling (1996). Foruden dette værk, Sip My Ocean, rummer museets samling også kunstnerens første – med egne ord – officielle kunstværk, det nu ikoniske I’m Not the Girl Who Misses Much, 1986. I 2010 kunne man på museet opleve den store installation Homo Sapiens Sapiens, 2005, hvor man fra liggemøbler iagttog en stor projektion i loftet.

Anmeldelser

Jyllands-Posten

Det er betagende, overrumplende og helt unikt

Kristeligt Dagblad

Farvelyst, begær, lystudfoldelse - et univers, man ikke har lyst til at forlade igen.

Politiken

Kærlighed, humor, farvestrålende livsglæde og orgastisk hengivelse.

Dagens Nyheter

Fräck, färgstark, feministisk och därtill visuellt nyskapande. Jag älskar Piplotti Rist!

Børsen

Morsom, original, farverig og psykedelisk. Pipilotti Rist maler med videokameraet – og alle sanser er i sving.

Weekendavisen

Sansebade af lys, slikfarver og sirenesang.