Ragnar Kjartansson

9.6.23 - 22.10.23

Med sit kærligt kritiske blik på den vestlige kultur, sin musikalitet, humor og sans for det tragiskkomiske har Ragnar Kjartansson for længst markeret sig som en af samtidskunstens væsentlige og mest interessante stemmer. Denne første store solopræsentation i Skandinavien udfolder hans værk på tværs af medier og genrer – fra små tegninger til store, rumlige værker med film og musik.

Hvad enten mediet er maleri, tegning, performance, video, skulptur, teater, musik – eller en blanding af det hele – må man som regel både græde og le med Ragnar Kjartansson. Den islandske kunstner (f. 1976) har gjort spændingsfeltet mellem tragedien og komedien til sin signatur, og hans værker dirrer flertydigt mellem det følsomme og klichéfyldte, det filosofiske og det platte og mellem eksistentiel alvor og poppet lethed.

Hvor grænserne egentlig går bliver således et gennemgående spørgsmål, og Kjartansson stiller det ikke sjældent ved at bruge gentagelsen – repetitionen over lang tid af et motiv, en enkelt strofe, en sang – som metode. I Louisianas samling finder man f.eks. værket Me and My Mother fra 2015. I den filmede performance ser vi kunstneren, der igen og igen bliver spyttet på af sin mor og passivt modtager sin mors ’bespyttelse’ i tyve minutter. Vi ved ikke hvorfor, og værket er åbent og flertydigt. Og typisk, tragikomisk Kjartansson.

Mestrer det hele

Ragnar Kjartansson forener et væld af kunstneriske genrer, medier og roller. Han er både karikeret landskabsmaler og performancekunstner, der igen og igen klæder machomanden af til skindet. Han er instruktør og musiker, komiker og showman, romantiker, kritiker og billedkunstner. I sine værker bruger han et væld af referencer – historiske, kunsthistoriske, litterære, politiske og popkulturelle – der alle udspringer af et nysgerrigt engagement i vores omgang med verden nu og her.

Udstillingen vil omfatte flere af Kjartanssons mest ikoniske værker som f.eks. den store, ni-kanals videoinstallation "The Visitors" (2012). Men også mindre kendte værker såsom "Mercy" (2004) er med: en performance, hvor kunstneren alene foran kameraet med en guitar og en klichéfyldt Elvis Presley-agtig stemme i mere end en time gentager refrænet "Åh hvorfor, bliver jeg ved med at såre dig?"

Ragnar Kjartansson har udstillet på mange af verdens førende kunstinstitutioner, og på Louisiana vises han nu i forlængelse af den omfattende serie præsentationer af andre hovedfigurer i samtidskunstens felt af multimedie-praksisser – Marina Abramovic, Pipilotti Rist, Mika Rottenberg og Arthur Jafa – der alle forener performance, film, lyd og skulptur forenes i rumlige iscenesættelser.