Richard Prince

3.11.22 - 5.3.23

I serien Louisiana on Paper præsenteres en cool og central hovedfigur i USA’s såkaldte ’New Picture Generation’. I sin kunst (for)bruger Richard Prince (f. 1949) ofte banale billeder fra vores underholdnings- og forbrugskultur, som han tvister, så det almindelige forvandles og ”løftes” til noget både mærkværdigt og forførende.

Vises i serien Louisiana on Paper, der støttes af C.L. Davids Fond og Samling

Richard Prince (f. 1949) står som en cool og central hovedfigur i dét, man i USA omkring 1980 gav betegnelsen ‘The New Picture Generation’. I denne nye generation af kunstnere, der reagerede mod 1970’ernes billedfornægtende tendenser, har f.eks. en Jeff Koons opnået udbredt berømmelse. Med sin mere subtile og underspillede tilgang er Richard Prince, derimod, på mange måder forblevet en kunstnernes kunstner – beundret f.eks. af Arthur Jafa og Alex Da Corte.

I sit værk løfter Prince de marginale og banale sider af samfundet frem: Vittighedstegninger, affotograferinger, reklamer, idoldyrkelse og anden form for “hverdagskult”. Han formår at identificere og sample visuelle koder og skrue på dem, så de bliver forførende og mærkværdige til trods for deres almindelighed – og får en glød af noget på én gang sexet og akavet.

Han har en særlig følsomhed – og et skarpt blik – for, hvordan store emner umærkeligt siver ned i og ud af alting, vi omgiver os med: Relationer på arbejdspladsen, mellem generationerne og nuets ift. myternes tid. Den britiske science-fiction forfatter J. G. Ballard har ganske rammende brugt betegnelsen “det normale som special effects” om Richard Princes kunst.