Roni
Horn

2.5.24 - 1.9.24

Untitled (Weather), 2010-11, seks stk. (detalje). Courtesy: kunstneren og Hauser & Wirth. © Roni Horn

Skjulte undertoner, hemmelige signaler og erotiske strømninger dukker op til overfladen, når hendes værker vises i dialog med en række af filmkunstens største klassikere. Det sker på denne første samlede solo-præsentation i Norden af Roni Horn, et af samtidskunstens største og mest respekterede navne.

Der er stærke kræfter på spil hos amerikanske Roni Horn (f. 1955), et af samtidskunstens største navne og mest alsidige talenter. I hendes værk, der kan forekomme knivskarpt og køligt, mødes menneske og landskab, det faste og foranderlige, dunkelhed og transparens – og her strømmer lys, vand og vejr.

Roni Horns massive, støbte glasfigurer udstillet hos Hauser & Wirth, New York, 2013. Foto: Genevieve Hanson. © Roni Horn

På mange måder står Roni Horn som en ener i samtidskunsten. Hun har udstillet på en lang række af verdens førende museer og arbejder i alle medier – fotografi, skulptur, tegning. Selv betragter hun netop dét at tegne som sin primære aktivitet og det egentlige grundlag for hele værket. Dertil er hun en blændende skribent og har udgivet mange bøger.

Spørgsmål om identitet

Roni Horn læser op på Art Alive festivalen på Louisiana i 2016

Untitled ("The sensation of longing for an eclipse of the moon"). Massivt støbt glas med råstøbte overflader. 2013. Louisiana Museum of Modern Art. Erhvervet med midler fra Ny Carlsbergfondet og Preben K. Nielsen

Roni Horns værk kredser dybest set om identitet. Hvem er jeg, hvad betyder mit køn, hvilket sprog er til rådighed for følelser, hvad er naturens orden over for menneskets? Hendes spørgsmål er filosofiske og fundamentale, hendes svar er de konkrete kunstværker – åbne for fortolkning.

Untitled, No. 16, 2018. Pigment prints, to stk. Foto: Ron Amstutz. Courtesy kunstneren og Hauser & Wirth © Roni Horn

Arbejder i serier

Dead Owl, 1997. Iris-printede fotos, to stk. Courtesy: kunstneren og Hauser & Wirth © Roni Horn

a.k.a. Inkjet print på kludepapir, 15 fortløbende par, 2008-2009. Louisiana Museum of Modern Art. Courtesy kunstneren og Hauser & Wirth © Roni Horn

Typisk arbejder Roni Horn i serier, der har vidt forskellig karakter. Skulpturer i farvet glas, der ser ud til at svæve, men er tonstunge. Mægtige tegninger, der kan minde om konceptuelle landkort, hvor fortællinger går i (brud)stykker. Gådefulde, pirrende portrætter – også af hende selv, også af fuglehoveder. Og gennem det hele finder man et særligt intenst forhold til litteraturen – til digtere som bl.a. Emily Dickinson og Anne Carson – og til Island!

Brink of Infinity, 1991/97. Photograph printed with offset lithography on paper. Courtesy kunstneren og Hauser & Wirth © Roni Horn

I dialog med filmen

På udstillingen bruges klip fra filmklassikere til at åbne for nye fortolkninger af Horns værk.

Doubt by Water (How), 12 two-sided pigment printed prints in plastic sleeves on aluminum stanchions (detail). Foto: Nagare Satoshi. Courtesy kunstneren og Hauser & Wirth. © Roni Horn

Roni Horn er samtidig lidt af en film-freak, og hun trækker på filmens sprog og virkemidler i sin praksis og sine fortællinger. Louisianas udstilling bruger netop denne indgang som nøgle til at åbne hendes ofte gådefulde værk.

I rummene præsenteres Horns fotografi, tegning og skulptur derfor sammen med filmklip af mestre som Bergman, Dreyer, von Trier, Chabrol og Hitchcock.

Skjulte begær

Disse sammenstillinger tydeliggør ikke kun filmkunstens dybe indflydelse på Roni Horns kunst, men belyser at den rummer en intens seksualitet og optagethed af krop, erotik og begær – noget, der ofte ligger helt skjult under overfladerne i det stringente, konceptuelle billedsprog.

The Detour of Identity, 1984-85. Gouache på papir/pap. Courtesy: kunstneren og Hauser & Wirth. © Roni Horn

Udstillingen, der har titlen The Detour of Identity, viser eksempler på hovedværker fra hele Roni Horns karriere.