Skulptur fra Louisianas Samling

19.12.23 - 19.5.24

Går man en tur igennem glasgangene og salene i museets Nordfløj, vil man for tiden kunne opleve et særligt, skulpturelt forløb. I dialog med de klassiske kendinge - værker af Giacometti, Ernst, Heerup og Kwade - finder man nemlig nu en præsentation af både større og mindre skulpturer fra samlingen.

Præsentationen af skulpturer fra museets samling spænder fra begyndelsen af det 20. årh. og frem til i dag. Den er samlet i to rum, men tæt forbundet og udtænkt som en form for dialog med de skulpturer, Louisianas faste gæster er vant til at møde, når de bevæger sig fra Villaen igennem Nordfløjen og til Caféen.

Det gælder både inde og ude, og hermed sendes også en særlig hilsen tilbage til museets grundlægger, Knud W. Jensen, der havde en forkærlighed for netop skulptur og for at udstille dem i denne oprindelige af museet. Værker, der indgår i det, man kan kalde museets “grundfortælling” om moderne skulptur, fra Max Ernst til Jean Arp, Henry Heerup og Jean Dubuffet – og med Giacometti-salen som et knudepunkt.

HOVEDER PÅ RÆKKE

De fleste vil intuitivt opfatte en form med to cirkler og en streg som et hoved. I udstillingens første rum vises udvalgte "hoveder" fra Louisianas samling, fra det både stramme udtryk med autoritet til de mere åbne ansigter. Nogle er konsekvent frontale, mens andre ses i profil, og der er stor forskel på, hvilken krop der antydes. Fra Adam Fischers franske soldat til Tal Rs græskarhoved.

SKULPTUR-LANDSKAB

Midt i det store udstillingrum i fløjen ses et "landskab" af skulpturelle skitser og modeller, vidt forskellige i materialitet og teknik. Her er Yves Kleins blå natursvamp og Sol Lewitts ikoniske hvide kuber sammen med Robert Jacobsens skildring af bevægelse i en statisk skulptur og Anders Braschs spinkle stillads, skabt af genkendelige hverdagsting som pensler, pinde og sten. Hver især kan de ses som en slags bindeled mellem skulpturen som kunstart og arkitektur.

DET STORE
I DET SMÅ

På en væg i glasgangen finder man tre danske, modernistiske figurer – i hhv. cement, beton og marmor – som stammer fra årene omkring Første Verdenskrig og mellemkrigsårene. På hver deres måde indfanger de tre skulpturer noget, vi forbinder med børn: Astrid Noacks intime observation af det liggende barn, Henry Heerups enkelt stablede figur og Adam Fischers mere komplicerede komposition af et lille, stående menneske er alle formet efter ønsket om at udtrykke noget monumentalt i det små – og hos de små.

Følgende kunstnere fra Louisianas Samling vises i udstillingen: Germaine Richier, Sarah Lucas, Shilpa Gupta, Robert Jacobsen, Anthony Gormley, Henry Heerup, Sol Lewitt, Hein Heinsen, Anders Brasch, Kasper Heiberg, Louise Bourgeois, Svend Wiig Hansen, Per Inge Bjørlo, Tal R, Astrid Noack, Adam Fischer.