Værker fra samlingen

14.11.15 - 3.1.16

Anselm Kiefer, Juan Munoz, Thomas Demand, Cindy Sherman, Per Kirkeby, Matthew Day Jackson, Rineke Dijkstra og mange flere. Sæsonens præsentation af værker fra Louisianas samling blev budt på et udvalg af bl.a. fotografi, maleri og skulptur.

Louisianas samling af moderne kunst og samtidskunst var en dynamisk størrelse, der ikke alene fortsat voksede, men som rent faktisk rykkede rundt i huset, hvor den Louisiana-året igennem indgik i udvalgte præsentationer. Her blev de enkelte værker vist på nye måder og i nye konstellationer. På den måde blev Samlingen mere levende, samtidig med at museets mange trofaste gæster til stadighed havde mulighed for at opdage og genopdage både dens nye og mere velkendte sider.

FRA NEWMAN TIL DEMAND

I Den gamle villa kunne man se en særophængning af fotografi fra samlingen. Fra den amerikanske fotograf Arnold Newmans (1918-2006) auratiske sort-hvide portrætter af det 20. århundredes kunsts store visuelle tænkere som Picasso, Giacometti og Calder - og til den nyere dekonstrutive fotografikunsts store modelbygger: Thomas Demand (f. 1964), hvis fotografi ikke afbildede 'verden derude', men derimod gengav modeller af virkelighedens scener, bygget på perfektionistisk vis i pap og papir.

LOUISIANAS SAMLING

Louisianas Samling talte hovedværker af Picasso, Giacometti, Dubuffet, Klein, Warhol, Rauschenberg, Moore, Jorn, Baselitz, Polke, Kiefer og Kirkeby.

Samlingen var alt for omfattende til at blive vist i sin helhed - derfor kunne man opleve Samlingen i udvalgte, skiftende præsentationer. Dels for at give plads til Louisianas udstillinger, men også for at vise værkerne på nye måder og i andre konstellationer.

LOUISIANA ABC AF POUL ERIK TØJNER

Kunstkenderens og museumsdirektørens udlægning af Louisianas bedste billeder – en levende indgang til hele den periode, museets samling spænder over – fra Picasso, Louise Bourgeois og Yves Klein til Gerhard Richter, Pippilotti Rist og Tal R – i alt 73 essays om værker, der satte sig i sanserne og udfordrede Tøjners tanker gennem årene.

“Få kan som Tøjner trylle med sit sprog, jonglere med sætninger og vendinger, så de vandrer så højt op i luften, som emnet efter hans mening har brug for. For han bevarer altid fjernkontrollen. Han ved, hvordan ord altid kan drejes og vendes, så de giver alle de meninger fra sig, som de skal, og dog lander det rigtige sted. Nemlig på de værker, der skal afsøges og undersøges.”
6 hjerter, Politiken 27.09.12

“Han vinder éns hjerte, fordi sanseligheden i hans sprog og engamementet i hans analyser er langt at foretrække for de mange, alt for mange, kunstskribenter, som nærmest sætter en ære i at gøre deres tekster uforståelige, tørre og generelt uimødekommende som muligt.”
5 stjerner, Jyllands-Posten 27.09.12

” … og den hedder ‘ Louisiana ABC’, med genklang af noget belærende. Den er elementært tænkt og formidler noget af det, jeg selv oplever. Uden for mange skindemokratiske forhindringer. Alle følelser er tilladt på museet.”
Poul Erik Tøjner, Information 27. 09.12